close
Onderwijs

Renovatie basisschool Roderik van Voorst

KHV Architecten heeft voor Aves een ontwerp gemaakt voor de renovatie van basisschool Roderik van Voorst in Emmeloord. De typische jaren 60 school voldeed niet meer aan de wensen van de gebruikers. De nadruk lag op het moderniseren van de gevel om deze te laten aansluiten bij de huidige identiteit van de school en op het verduurzamen van het gebouw. Daarnaast was een ontwerpvraag het creëren van een groot, veelzijdig leerplein als multifunctionele ruimte, passend bij de moderne onderwijsmethoden.

“De typische jaren 60 school voldeed niet meer aan de wensen van de gebruikers.”

Ridderlijke architectuur

 

De naam van de school verraadt het al een beetje: Roderik van Voorst was een ridder. Dit vraagt om een stoer en robuust ontwerp. Het nieuwe ontwerp is dan ook doordrenkt met subtiele verwijzingen naar de karakteristieken van een kasteel. De typische jaren 60 architectuur voorziet in een duidelijk gestructureerd en ritmisch volume, een kwaliteit die in het nieuwe ontwerp behouden blijft. Om een krachtige uitstraling te kunnen maken bij dit eenlaagse volume, is er gekozen om gebruik te maken van één materiaal: een frisse, bonte, aardse steenkleur.

 

Ritmisch, krachtig en rijk

 

Bij aankomst valt direct de imposante entree op, met zijn rijke details en hoogte die eruit springt. De entree met vlaggen doen denken aan de ophaalbrug van een kasteel. Op verschillende manieren dragen de metselwerkaccenten en metselwerkverbanden bij aan het karakter van de school. De verticaal gemetselde dakrand vormt als het ware een kroon die de statige uitstraling versterkt. De horizontale band onder de kozijnen geeft het ontwerp net wat meer verfijning en detail. De belangrijkste ingreep is de toepassing van verticale uitstekende penanten, een knipoog naar de kastelen met accenten in het volume, maar dan op een heel andere schaal. Door de hoeken van de gebouwen, de entree én het ritme van de klassenstructuur te accentueren met meer massa, wordt de uitstraling van het volume versterkt. De nieuwe raamkozijnen completeren het geheel met een rustige, asymmetrische driedeling die een gevoel van rijkdom toevoegen.

Ruimtelijk leerplein

 

Het concept geldt als vanzelfsprekend voor zowel het exterieur als het interieur. Het bestaande ontwerp bestaat uit één lange gang met aan weerszijden de verschillende ruimtes. Dat vormde een donker en eentonig geheel. In het nieuwe ontwerp is ervoor gekozen om verschillende wanden te doorbreken, waardoor er direct daglicht naar binnen komt en een groot leerplein ontstaat. Op het leerplein is onder andere ruimte om samen te koken. Voor de docenten is er een grote ronde tafel om samen te komen, tevens is er een grote ronde aanland plek in het midden van de school. Rond geldt hier ook als referentie naar de ronde tafel van de ridders. Op de vloer van het leerplein worden de grafische lijnen vertaald van een kasteelpoort en de waaltjes van de oprijlaan die onlosmakelijk verbonden zijn met de identiteit van kastelen. In de wanden richting de klaslokalen komen openingen. Hierdoor ontstaat er een dynamische, lichte en ruimtelijke tussenzone.

Robuust en rustig

 

Aardse rustige tinten, eenvoudige afgeronde vormen en robuuste materialen vormen het uitgangspunt voor het interieurontwerp. Belangrijk was vooral het gebruik van rustige aardse tinten. De kinderen brengen straks de kleur naar binnen. Gebaseerd op de vormentaal van toegangspoorten, worden zitnissen ontworpen om je even terug te kunnen trekken of om materiaal te kunnen opbergen. De afrondingen maken het geheel vriendelijker en is een verwijzing naar de houten speelblokken waarmee de kinderen kastelen bouwen. De schubbenstructuur van harnassen komen op verschillende manieren terug in het toepassen van materialen op de wanden en vloeren, net als de vervlochten maliënkolder structuur. De referenties naar onder andere de ridders en boogstructuren dragen bij aan het karakter van de basisschool, waardoor er een herkenbare omgeving wordt gecreëerd.

Ontwerpteam:
Gerben ter Horst, Rozemarijn Koning, Martine Vondermassen, Sietske van Marrum en Daniëlle van der Kaap.

Opdrachtgever:
Aves

Constructeur:
Sanger IBCT

Gerben ter Horst Gerben ter Horst (0527) 699999 gerben.terhorst@khva.nl Stel je vraag
Deel project